Sfaturi de cariera de la Reid Hoffman, co-fondatorul LinkedIn

Sfaturi de cariera de la Reid Hoffman, co-fondatorul LinkedIn

Intr-o prezentare publicata de Business Insider Reid Hoffman, co-fondatorul LinkedIn, spune ca i-au trebuit cinsprezece ani de la absolvirea facultatii sa isi dea seama ce face de fapt cu cariera sa, chiar daca, pentru publicul larg lucrurile par destul de evidente: Hoffman este co-fondatorul retelei LinkedIn. Pe parcursul celor 15 ani Hoffman a fost convins ca vrea sa devina professor sau cercetator apoi a abandonat ideea si a decis sa fie antreprenor.

Din experienta sa a reusit sa ofere publicului o carte numita “The Start-Up of You”, scrisa alaturi de Ben Casnocha, iar din acea carte s-a nascut prezentarea despre care vorbim astazi, prezentare in care acesta ofera cateva sfaturi esentiale de cariera.

Cele trei secrete ale absolventilor care ating succesul in cariera
“Buna, sunt Reid Hoffman si sunt un antreprenor si investitor. Am fondat in 2003 reteaua LinkedIn avand ca scop crearea de legaturi intre profesionisti din intreaga lume pentru a-I ajuta sa devina mai productivi si sa aiba succes. Am ascultat grijile legate de cariera ale tinerilor din intreaga lume, de la milioanele de studenti de pe LinkedIn, cele ale antreprenorilor tineri in care am investit si pana la studentii care mi-au citit cartea.

Si am observat o ingrijorare comuna…
Nu se simt pregatiti.

Se presupune ca facultatea te pregateste pentru a supravietui si pentru a te stradui in campul muncii. Dar acest mediu de lucru s-a schimbat.
Carierele stabile au disparut. Competitia apare oriunde. Iar lumea continua sa se schimbe intr-un ritm foarte rapid.
Daca esti aproape de absolvire, este normal sa intri in panica. Si vreau sa stii ca e in regula sa te simti asa.
Nesiguranta pe care o simti acum legata de viitorul tau nu va disparea niciodata.

Intr-o lume in continua schimbare, sa iti administrezi cariera este un process care dureaza intreaga viata.
Cand am absolvit credeam ca stiu ce vreau sa fac. Am gresit. Nu avam cum sa imi prevad drumul in viata. Mi-a luat cinsprezece ani sa imi dau seama ca cee ace faceam are un nume: antreprenoriat. De-a lungul timpului mi-am dezvoltat un simt pentru modelele de succes si de esec. Si am descoperit ca sunt cel putin trei lucruri pe care profesionistii le realizeaza despre cariera lor. Nu le veti gasi in manuale. Si nu se predau la scoala la care invatati voi. Si cu singuranta, nu vreti sa asteptati 15 ani sa le descoperiti. Vreau sa le impart cu voi astazi.

abstract-anime-free-ps3-wallpaper-1080p-83-1

1. Dezvolta un avantaj competitiv
Cum imi centralizez toate interesele astfel incat sa formeze o cariera? Ce am de facut daca nu stiu ce imi place? Cum aleg intre atat de multe pasiuni? Toate aceste intrebari sunt variatii ale clasicei intrebari pe care ne-o punem vis-à-vis de cariera noastra: ce fac cu viata mea?
Dar acestea sunt gresite.
Pentru ca aceste intrebari atrag atentia asupra propriei tale persoane si se canalizeaza spre tine si nu spre cel mai important factor: toti ceilalti.
Multi oameni isi doresc jobul tau ideal. Orice este ideal naste competitie. Pentru a invinge competitia va trebui sa dezvolti un avantaj competitiv. Acest avantaj tine cont de resurse, aspiratii si de realitatea pietei in care activezi. Resursele tale sunt creierul tau, banii sau oamenii. Ceeace ai acum si de care dispui pentru a porni la drum. Aspiratiile tale sunt unde vrei sa ajungi. Iar realitatea pietei este de fapt: pentru ce vor plati oamenii de fapt.
Cea mai buna cariera inseamna o cariera in care urmaresti scopuri care merita urmarite, folosindu-te de resursele pe care le ai la dispozitie, in timp ce navighezi prin realitatea pietei pe care activezi.
O alta intrebare cu care probabil te confrunti este cum sa fac o diferenta pozitiva in lume?
Probabil te gandesti ca tu ca un proaspat absolvent cu putina experienta nu ai ce sa oferi lumii, dar ai resurse suficiente. Vei fi suprins cat de valoroase sunt resursele tale (talentul, priceperea si cercul de cunostinte) pentru cei care nu le au. Doar trebuie sa intrebi: cu ce te pot ajuta?
Implineste nevoi. Rezolva probleme. Si astfel schimbi lumea.

.

2. Creeaza o retea puternica de oameni
In facultate ai avut colegi de grupa, de camin, asociatii, a fost usor sa construiesti relatii. Dar in lumea reala trebuie sa inveti sa iti creezi relatiile in mod proactiv. Aceste relatii conteaza pentru ca fiecare job implica interactiunea cu alti oameni. Oamenii controleaza resursele, sansele si informatia.
Ei sunt atasati emotional de oameni.

Daca tu cauti o oportunitate, de fapt cauti o persoana.

Oamenii cu care iti petreci timpul te formeaza ca om si iti construiesc viitorul. Cel mai rapid mod de a evolua este sa stai prin preajma oamenilor care sunt asa cum iti doresti tu sa devii. Cel mai bun mod de a cunoaste oameni noi este prin oamenii pe care ii cunosti deja. Este posibil sa crezi ca nu cunosti oamenii potriviti, dar reteaua ta este mai mare decat te astepti. Daca ai in jur de 500 de oameni in reteaua ta de pe LinkedIn de fapt ai o retea de 2 milioane de oameni. Cu alte cuvinte, este foarte posibil ca cineva pe care tu cunosti sa cunoasca pe cineva care te poate ajuta.
Aceasta este puterea retelei extinse.

Leadership

3. Asumati-va riscuri
Sistemul nostrum educational penalizeaza elevii pentru greseli. Dar in lumea reala nu ai de unde sa stii care e cel mai bun plan pana nu il incerci. Iar greselile sunt parte a acestui proces de invatare. Inveti facand.
Nu esti sigur ca poti intra in industria farmaceutica? Inscrie-te ca intern la o companie din domeniu timp de sase luni si vezi ce se intampla. Esti curios sa afli daca marketingul si dezvoltarea de produs este mai potrivit pentru tine decat ceea ce faci? Daca aceste functii exista in firma in care lucrezi ofera-te sa ii ajuti gratis ca sa afli. Asta am facut eu la Apple, primul meu job dupa facultate. Oricare ar fi situatia, actiunile si nu planurile genereaza lectii importante. Actiunile te ajuta sa intelegi unde vrei sa ajungi si ce te va duce acolo. In facultate cei mai de succes studenti sunt cei care fac cele mai putine greseli. Dar cei mai de succes profesionisti invata sa isi assume riscuri in mod intelligent.
Poti presupune ca vei obtine stabilitate in cariera minimizand riscurile. Ironic, intr-o lume in continua schimbare, sa iei decizii sigure este cel mai riscant lucru pe care il poti face. Nu evita riscurile, ci asumati-le in mod intelligent. Nu refuza joburi cu salariu mic dar cu posibilitatea de a invata enorm din ele. Prioritizeaza acele lucruri care te ajuta sa inveti despre tine si despre lumea din jur. Nu respinge un tip de cariera doar pentru ca auzi ca este riscant. Probabil nu este pe cat de riscant pare, dar pentru ca lumea se teme de el, inseamna ca vei avea mai putina competitie. Avand in vedere oportunitatile, cel mai rau scenariu nu pare sa fie de netrecut. Cand cel mai rau scenariu inseamna sa fii concediat sau sa pierzi o cantitate mica de timp sau de bani sau sa fii putin inconfortabil, merita sa iti asumi riscul. Daca inseamna mai mult, atunci nu o face.

Mereu va exista incertitudine cu privire la oportunitatile de cariera si la riscuri. Cele mai bune sunt de obicei cele care ridica cele mai multe semne de intrebare. Cand ceva este nesigur ca finalitate, lumea tinde sa il evite. Asumati riscuri in mod intelligent si vei avea parte de oportunitati pe care altii nu ajung sa le intalneasca. Asa ca felicitari pentru efortul depus pana acum in a invata, dar procesul de invatare de abia incepe. Absolvirea nu inseamna ca ne oprim din invatat. Invatam in continuare.

.

Fiecare zi e zi de examen. Dezvoltati un avantaj competitiv, creati o retea puternica, asumati-va riscuri.

NU EXISTA COMENTARII

Lasa un comentariu