Cum scapi de emotia de a vorbi in public?

Cum scapi de emotia de a vorbi in public?

Daca iti este familar sentimentul in care te pregatesti sa vorbesti in public si dintr-o data simti ca toate cuvintele se evapora si palmele incep sa iti transpire abundent, inseamna ca te-ai confruntat cel putin o data cu tracul.

Aceasta teama irationala afecteaza o treime dinn populatie si poate aparea in situatiile cele mai diverse. Fie ca vorbim de o simpla prezentare pe care trebuie sa o faci colegilor de echipa sau de un discurs pe care urmeaza sa-l tii in fata unei audiente vaste, ambele cazuri pot declansa emotii cu impact negativ asupra abilitatii tale de exprimare.

De foarte multe ori aceasta stare de anxietate nu dispare nici dupa ce trece momentul care a declansat-o, persoana afectata intampinand probleme de comunicare mult timp dupa aceea. Psihologii recomanda ca inainte de orice eveniment care ne produce trac sa ne autoeducam si sa luptam treptat cu teama de a ne exprima in public.

10411259_522443231229275_3948995958008717549_n

Va prezentam in continuare cateva metode prin care tracul poate fi gestionat mai bine:

1. Pregateste ceea ce ai de spus – Cel mai sigur mod de nu lasa loc neprevazutului este sa iti faci un plan cu ideile pe care le ai de prezentat. Noteaza-ti toate punctele importante pe o foaie si dezvolta-le ulterior in cateva fraze simple si usor de memorat. Repeta apoib intregul discurs in fata oglinzii, oricat de ciudat ti s-ar parea la inceput. Fii atent la mimica si incearca sa te controlezi. Cand va veni timpul sa te prezinti in fata altor persoane, aminteste-ti acest exercitiu si nu schimba nimic.

2. Practica exercitii de respiratie – Invata sa respiri corect, pentru a-ti oxigena creierul si pentru a te elibera de tensiune. Inspira profund de cateva ori si expira treptat, tinand aerul in plamani cateva secunde. Practica tipul acesta de respiratie cateva zile la rand si repeta-l inainte de a tine un discurs.

3. Fa sport regulat  Sportul este una dintre cele mai eficiente metode de a scapa de stres. Nu exista recomandari specifice la acest capitol – fie ca alegi sa alergi prin parc, sa executi un antrenament cardio intens sau sa dansezi energic, important este sa te misti si sa lasi mintea sa se limpezeasca. Un exercitiu util este si masajul facial, care iti va relaxa musculatura si te va ajuta sa te destinzi.

4. Relaxeaza-ti mintea  Inchide ochii si incearca sa vizualizezi o imagine care iti inspira liniste. Poate fi o plaja, un peisaj idilic sau un loc care iti place. Concentreaza-te pe asocierea dintre senzatia de pace interioara si cadrul la care te gandesti. In momentele in care te vei simti coplesit de trac, va fi suficient sa te conectezi mental la acea imagine si te vei linisti.

5. Cauta explicatii logice – Incearca sa gasesti cauza care iti declanseaza tracul. Gandeste-te ca ai facut totul corect – ti-ai pregatit discursul, l-ai repetat, nu ai zone neacoperite din prezentare pe care sa nu le poti dezvolta si ai incredere in cunostintele tale pentru intrebarile din public care pot aparea pe parcurs.

NU EXISTA COMENTARII

Lasa un comentariu