Cum ne tinem anxietatea sub control

Cum ne tinem anxietatea sub control

Traim intr-o societate care misca lucrurile mai repede decat putem noi percepe, iar situatiile dificile ne taie calea adesea pe parcursul zilelor, prin urmare anxietatea nu este un fenomen rar intalnit, cel putin pentru aceasta generatie.

Anxietatea in sine este o reactie normala la situatiile stresante cu care venim in contact. Este o reactie care ne ajuta sa ne mentinem in priza, ne motiveaza, ne tine alerti pentru a putea tine piept pericolelor sau unor situatii neprevazute si ne stimuleaza energia. Aceasta este anxietatea pozitiva, acel raspuns automat care te ajuta sa iti tii ridicat sistemul defensiv.  Dar cand acest raspuns automat este generat de situatii ipotetice si nu reale, anxietatea poate deveni o problema pentru ca, brusc, totul devine o potentiala amenintare sau o criza iminenta.

Cand suferi de anxietate, corpul tau reactioneaza in consecinta. Ai probleme cu somnul, cu mancarea si nu te poti concentra, te doare des capul, iar stomacul tau nu se impaca mai cu nimic. Cateodata chiar ai atacuri de panica, stari de lesin si pulsul iti urca amenintator. Multe dintre simptomele anxietatii se confunda cu cele ale depresiei.

In momentul in care anxietatea devine coplesitoare, atat de mult incat nu mai puteti sa va achitati de indatoririle zilnice, este momentul sa cereti ajutorul unui specialist pentru ca de aici pana la a suferi profund de aceasta conditie este un singur pas. Panica va deveni a doua natura, va veti speria de orice ipoteza, nu doar situatie reala si nu veti fi capabili sa actionati independent fara un efort supraomenesc din partea voastra.

In aceste momente nu puteti lua decizii corecte sau obiective, aveti tendinta de a evita contactul uman, amanati ce aveti de facut fabricand scenarii despre consecinte care nu sunt reale si veti sta mereu in stare de alerta inutil.

Pentru a putea depasi aceste stari, dincolo de a cere ajutorul unui specialist, aveti nevoie sa petreci timp singuri si sa faceti o distinctie foarte clara intre ce este real si ce nu. Separati riscurile reale si pericolele plauzibile de cele pe care vi le fabricati singuri. Apoi treceti la etapa urmatoare si, dupa ce analizati pericolele plauzibile si temerile fondate, incercati sa decideti pe care dintre acestea le puteti influenta, le puteti schimba cursul pentru a le rezolva, iar in cazul in care unele nu depind deloc de voi faceti efortul de a le accepta asa cum sunt si de a va impaca sincer cu ideea ca nu aveti putere asupra lor.

In permanenta, in procesul de a reusi sa va controlati anxietatea aveti nevoie sa fiti constienti de fiecare gand care va trece prin minte si de utilitatea sau inutilitatea acestuia. Daca sunteti coplesiti de ganduri negative trebuie sa va concetrati intr-o directie pozitiva si sa va opriti, constient, din a mai explora optiuni negative.  Este un proces foarte dificil, dar prin repetitie va deveni un automatism.

Acceptati lucrurile care va displac si care urmeaza sa se intample si balansati-le cu consecintele pozitive. Daca trebuie sa ajungeti in Londra pentru a va ocupa de un job care va va aduce o promovare, zborul cu avionul de care va temeti foarte tare este doar un mijloc, un comprmis, un efort de a obtine ce va doriti, de exemplu.

Invatati sa va relaxati. De fiecare data cand anxietatea isi face locul in viata voastra veti intampina dificultati in a respira corect. Atunci este momentul sa deveniti constient de modul in care respirati si sa va reveniti la un ritm normal de inhalari si expirari. Yoga si meditatia ajuta foarte mult la relaxarea musculara si la calmarea oricarei stari de spirit.

Nu minimizati orice. Veti avea tendinta de a minimiza orice problema si de a o cataloga drept scenariu improbabil. Nu este o solutie buna. Fiti foarte precis in a delimita care sunt problemele reale si care nu, de ce va este teama fondat si de ce nu.

Mai mult decat atat, invatati sa aveti rabdare pentru ca nimic nu dispare in cateva zile. Cereti ajutorul prietenilor, al unui psiholog si familiei pentru a depasi aceasta criza, reala, din viata voastra.

Sursa: abcdefridays.blogspot.com
Sursa: abcdefridays.blogspot.com

NU EXISTA COMENTARII

Lasa un comentariu