Care sunt riscurile statului pe scaun in fiecare zi?

Care sunt riscurile statului pe scaun in fiecare zi?

Un articol amplu publicat de Washington Post dezbate pe larg un subiect care, in comparatie cu alte teme stringente care implica piata muncii la nivel global, a fost pierdut din vedere – sanatatea angajatilor sau implicatiile unor rutine periculoase care se perpetueaza in societatea moderna. Astfel, se pare ca o persoana petrece, in medie, 10 ore zilnic lucrand stand pe scaun la birou, durata la care se adauga timpul petrecut mancand si cel in care se relaxeaza acasa, stand pe canapea. Practic, oamenii petrec aproape toata ziua stand asezati, in timp ce medicii recomanda ca macar 5 ore din intreaga zi activa sa fie petrecuta in picioare.

Expertii au mers chiar mai departe cu semnalul de alarma – statul pe scaun este mai periculos decat fumatul si ucide mai multi oameni decat infectia cu virusul HIV. Aceasta pozitie in care functiile corpului sunt practic amortite in mod repetat duc in ritm lent si sigur la boli de inima, diabet, obezitate, diverse tipuri de cancer, depresie si probleme ale articulatiilor. Nici macar activitatile sportive practicate compensatoriu dupa orele de munca sau inainte nu pot atenua efectele timpului petrecut zilnic pe scaun.

In consecinta, publicatia British Journal of Sports Medicine spune ca oamenii cu un job static ar trebui sa petreaca cel putin 2 ore (avansand gradual pana la 4 ore) din timpul petrecut la munca, stand in picioare.

Sursa: Pinterest.com
Sursa: Pinterest.com

“Intreaga cultura moderna te invita sa iei loc – sa stai confortabil, sa privesti, sa admiri. Dar sa stai. Primul nostru obiectiv este ca tot mai multa lume sa constientizeze importanta a minim 2 ore de activitate fizica in pozitie verticala. Nu spunem “nu mai lucrati”, dar lucrati stand in picioare”, spune Gavin Bradley, directorul Active Working, organizatie ce isi propune schimbarea mentalitatii legate de timpul petrecut stand pe scaun la munca.

Primele schimbari sunt cei mai importanti pasi – luati pranzul in afara biroului sau mergeti pana in sala de mese, nu mai scrieti mailuri colegilor si deplasati-va efectiv pana la ei, purtati convorbirile telefonice stand in picioare sau plimbandu-va in timpul sedintelor, stati cu totii in picioare sau faceti ture ale incaperii in timp ce va expuneti ideile.

“Metabolismul incetineste cu 90% dupa 30 de minute de stat. Enzimele care transporta grasimea din artere la muschi, unde ar putea fi arsa, isi incetinesc ritmul. Cu alte cuvinte, muschii din partea inferioara a corpului sunt “opriti”. Si dupa 2 ore de stat, colesterolul bun scade cu 20%. Chiar daca te ridici pentru 5 minute pastrezi cumva nealterat ritmul intern. Este atat de simplu si de logic!”, subliniaza Gavin Bradley.

O parte din schimbarile negative din modul contemporan de viata se datoreaza  utilizarii excesive a mijloacelor de transport – autobuze, autoturisme personale, metrouri – unde se sta tot jos. Practic, fiecare etapa din cotidian escaladeaza sedentarismul. Organizatia Mondiala a Sanatatii estimeaza ca 95% din populatia adulta este inactiva, din programul ei lipsind chiar si un minimum de 30 de minute saptamanal de activitate fizica intensa.

Sursa: Pinterest.com
Designul ultimelor tipuri de birouri implica o pozitie mai apropiata de cea verticala. Sursa: Pinterest.com

Oamenii nu isi mai simt si nu isi mai antreneaza corpul, nu ii cunosc potentialul si limitele. Din aceasta cauza, tot restul activitatilor au de suferit – stare generala proasta, o viata sexuala lipsita de pasiune, o dieta banala, care reduce in timp senzatiile naturale de foame si pofta.

James Levine, expert in obezitate la Clinica Mayo si autor al cartii “Ridica-te”, povesteste ca in cercetarile sale a descoperit motivul pentru care anumiti oameni pot manca cat isi doresc fara sa se ingrase si fara sa faca sport regulat – sunt oameni activi, agitati si energici, care nu pot sa stea pe scaun la nesfarsit si care isi gasesc permanent ceva de facut. Fie ca isi curata biroul, ca fac o plimbare sau ca urca cateva etaje, acesti oameni isi mentin o rata sanatoasa de functionare a metabolismului. Mai mult, Levine evidentiaza faptul ca oamenii care isi pun sangele in functiune, miscandu-se mai mult pe timpul programului de lucru, au o productivitate mai mare cu 15% decat ceilalti. “Modul in care societatea a gandit programul scolar al copilului si apoi, pe cel de munca al adultului, reprezinta o eroare in designul utiliatii umane. Aici este nevoie de schimbare rapida”.

 

 

 

 

 

NU EXISTA COMENTARII

Lasa un comentariu